affiliate-markkinointi

Affiliate-markkinointi parantaa näkyvyyttä kumppanien avulla

Pienyrityksillä on tarjolla monia vaihtoehtoja tuotteiden ja palveluiden markkinoimiseksi, mutta onko affiliate-markkinointi jäänyt terminä vielä tuntemattomaksi? Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi tarjoaa potentiaalisia ansaintamahdollisuuksia kumppanuusohjelman myötä. Valjasta brändisi arvojen mukaiset kumppanit viestimään yrityksesi tuotteista ja palveluista puolestasi.

Affiliate-markkinointi on yksi markkinointistrategia

Yrityksen markkinointi koostuu monesta eri osa-alueesta, kuten sähköpostimarkkinointi, Google-markkinointi, sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi. Paras vastine markkinointitoimenpiteille saadaan yleensä kehittämällä osa-alueita järjestelmällisesti toimenpiteistä saadun datan perusteella.

Myös affiliate-markkinointi voidaan laskea osaksi markkinointistrategiaa. Se on itsessään aika riskitön vaihtoehto eikä kaipaa hurjia investointeja. Oman kumppanuusohjelman perustamisella levität tietoisuutta yrityksestäsi ja palveluistasi, luomasi verkoston kautta.

Mitä on affiliate-markkinointi?

Kun yritys tai henkilö mainostaa jonkun toisen tahon tuotteita, he osallistuvat affiliate-markkinointiin eli kumppanuusohjelmaan. Affiliate-kumppanin tavoitteena on tuottaa tuloja mainostamalla kolmannen osapuolen tuotteita tai palveluita.

Kun asiakas ostaa affiliate-linkin kautta, ansaitsee affiliate-kumppani palkkion. Affiliate-malli perustuu tulojen jakamiseen. Mikäli yrityksesi haluaa perustaa kumppanuusohjelman, on perusideana se, että tarjoat muille taloudellista kannustinta mainostaa ja myydä puolestasi.

Affiliate-markkinointi on suorituskykyyn perustuva markkinointimenetelmä, joka on osoittautunut menestyksekkääksi monilla liiketoiminta-alueilla, kuten erityisesti SaaS-liiketoimintamalleissa ja tilauspohjaisissa palveluissa. Monet kokevat sen riskittömäksi tavaksi

  • parantaa sivuston liikennettä
  • lisää bränditietoisuutta ja
  • kasvattaa myyntiä

Miten affiliate-markkinoinnista on hyötyä pienille yrityksille?

Pienemmillä yrityksillä on usein rajalliset resurssit ja budjetit tehdä markkinointia. Yleensä omaa markkinointitiimiä ei ole, joka laatisi strategioita ja toteuttaisi toimenpiteitä.

Affiliate-markkinointi tarjoaa kustannustehokkaan ja todistetusti toimivan tavan ohjata lisää liikennettä yrityksesi sivuille ja kasvattaa asiakaskuntaasi. Hyvä kumppaniverkosto on suuri etu pienille yrityksille, mutta ole huolellinen siitä, kenet valitset mukaan.

Sen sijaan, että hyväksyisit kaikki kumppaniohjelmaasi, on suositeltavaa tehdä kumppaneiksi pyrkiville pienimuotoinen tarkistus. Samalla tavoin kuin verkkokaupan hakukonestrategia vaikuttaa brändisi näkyvyyteen, vaikuttavat kumppanisi brändisi imagoon ja maineeseen.

Affiliate-markkinointi auttaa ennen kaikkea lisäämään tuotteesi näkyvyyttä ja lisäämään myyntiä. Listasimme alle muutamia kumppanuusmarkkinoinnin eduista.

Kumppanuusmarkkinoinnin hyödyt

  1. Bränditietoisuuden lisääminen

Jokaisen yrityksen tavoitteena on, että mahdollisimman moni potentiaalinen ostaja tunnistaa heidät helposti. Kun affiliate-kumppanit ohjaavat enemmän liikennettä verkkosivustollesi, lisäävät he tietoisuutta brändistäsi omissa verkostoissaan.

Koska kumppanit ansaitsevat osan tuloistasi, he ovat myös kiinnostuneita siitä, että sinä menestyt. Parhaimmillaan kumppanisi ovat uskollisia brändisi kannattajia, ja auttavat rakentamaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

  1. Paranna uskottavuuttasi hyvien kumppanuuksien avulla

Kuluttajat ovat nykyään yhä tiedostavampia, ja heillä on korkeammat odotukset kuin koskaan ennen. Monet kuluttajista luottavat vahvasti toisten näkemykseen, mitä brändin maineeseen ja luotettavuuteen tulee.

Tutkitusti suuri osa kuluttajista lukee verkkoarvostelut ennen ostopäätöstä. Kun yritys pyrkii rakentamaan yhteyttä uuden kohderyhmän kanssa, on kumppaniverkostosi juuri se, kenen sanaan luotetaan.

  1. Tavoita laajempi yleisö

Kumppanuusohjelman avulla pienyritykset voivat tavoittaa myös kumppaniverkostonsa kohderyhmän, ja laajentaa näin brändinsä näkyvyyttä. Uusia potentiaalisia asiakkaita ei ehkä ole ollut helppo tunnistaa, mutta he löytävät tuotteesi tai palvelusi kuin itsestään, kun ne näkyvät heille luotettavan kumppanin mainostamana.

Valitsemalla kumppaneita, jotka resonoivat brändisi kanssa, varmistat, että liikenne, jonka saat yhteistyökumppanin linkin kautta, on suunnattu kohderyhmälle, joka pitää tuotteitasi tai palveluitasi hyödyllisinä.

  1. Paranna konversiota

Yrityksesi suorituskyvyn seuraaminen tarjoaa sinulle mahdollisuuden tehdä toiminnallisia parannuksia tulevaisuudessa. Keräämällä tietoja affiliate-markkinoinnin toimivuudesta, saavat yritykset tärkeitä tietoja siitä, mistä heidän asiakkaat tulevat ja miksi he ostavat.

Saadun datan tutkiminen ja analysointi auttaa yrityksiä parantamaan omia tuloksia. Tiedon avulla voit määrittää tärkeimmät muutokset, jotka edistävät kaupantekoa.

Data voi esimerkiksi kertoa, että tarvitset muutamia muutoksia verkkosivustoosi tai houkuttelevampia visuaalisia mainoksia. Se myös tunnistaa, minkälaiset kumppanuudet tuottavat eniten tuloja.

Parhaat käytännöt kumppanuusohjelman luomisessa

Mikäli affiliate-markkinointi on sinulle uutta, ei hätää, sillä ohjelma on suhteellisen helppo aloittaa. On olemassa kuitenkin muutamia hyviä käytäntöjä, jotka voivat auttaa sinua ja yritystäsi eteenpäin.

  1. Kumppaneiksi samankaltaisen kohderyhmän omaavia tahoja

Mikäli haluat kumppaniksesi muita yrityksiä, varmista, että heidän markkinointinsa on kohdistettu samankaltaiselle kohderyhmälle kuin omasi, jotta yhteinen hyöty affiliate-markkinoinnista olisi mahdollisimman suuri.

  1. Ota yhteyttä luotettuihin arvostelu- tai vertailusivustoihin

Tunnistamme jo nykyään, kuinka tärkeitä arvostelut ovat asiakkaiden luottamuksen rakentamiselle. Yhteistyö luotettavan arvostelu- tai vertailusivuston kanssa saattaa olla loistava tapa rakentaa luottamusta kohderyhmäsi keskuudessa.

  1. Varmista, että asiat sujuvat myös sisäisesti

Ennen kuin aloitat yhteistyön toisen yrityksen kanssa, on hyvä varmistaa, että asiat sujuvat sujuvasti myös omalla puolellasi. Et halua ottaa riskiä kumppanuuden menettämisestä, koska järjestelmäsi tai prosessisi eivät ole ajantasaisia.

Jos et ole varma kyvyistäsi kumppanuuksien hoitamiseen, korjaa asia ennen kuin otat konkreettisen askeleen kohti kumppanuusohjelman laatimista

Mistä lähteä liikkeelle kumppanuusohjelman luomisessa?

Oman affiliate-ohjelman aloittaminen vaatii suunnittelua. Ensin tulisi ideoida, millaisen kumppanuusohjelman rakennat seli ketkä olisivat parhaimpia yhteistyökumppaneita ja vaikuttajia, jotka tuotteitasi tai palveluitasi mainostavat palkkiota vastaan.

Kun olet miettinyt tavoitteet kumppanuuksia koskien, on hyvä laskea, millainen provisio kumppanuuksille on kannattavaa maksaa linkkien kautta ostetuista tuotteista.

Vinkit kumppaniohjelman käynnistämiseen

Jos päädyt siihen, että kumppanuusohjelman aloittaminen on strategia, joka toimii yrityksellesi, käy läpi alla oleva listaus, johon koostimme muutamia vinkkejä affiliate-ohjelman aloitusta koskien.

  1. Vahva brändi auttaa menestymään

Ennen kuin käynnistät kumppanuusohjelman, sinulla on hyvä olla vahva brändi-identiteetti. Muuten potentiaalisilla affiliate-kumppaneilla voi olla vaikeuksia sitoutua ohjelmaasi tai mainostaa tuotettasi tai palveluasi kunnolla.

Lisäksi sinun tulisi varmistaa, että jokainen kumppanuus, olipa kyseessä mikrovaikuttaja tai yritys, markkinoi johdonmukaisesti yrityksesi tuotteita eteenpäin, brändisi arvomaailman ja ilmeen mukaisesti.

Kumppanien markkinoinnin vastatessa omaa ilmettäsi ja sanomaasi on brändiyhteys selkeä, eikä se aiheuta sekaannusta potentiaalisten ostajien keskuudessa.

  1. Kannusta kumppaneita tekemään yhteistyösisältöä

Useimpien ihmisten mielessä affiliate-markkinointi yhdistyy sosiaaliseen mediaan. Se voi olla paljon muutakin, kun kumppanillasi on esimerkiksi jo vakiintunut verkkosivusto ja kohderyhmä. Jos esimerkiksi kumppanisi blogi kerää tasaisesti lukijoita, kannattaa keskustella artikkelien kirjoittamisesta, joissa kerrotaan yrityksestäsi.

Blogiartikkelit esittelevät tuotettasi tai palveluasi monipuolisesti, olematta silti liian myyviä. Ne auttavat ihmisiä saamaan lisää tietoa, ja tuntemaan, että heidän tarpeensa ymmärretään, ja heidän haasteisiin löytyy ratkaisu.

  1. Määritä mittarisi

Ilman mitattavissa olevia tavoitteita on vaikea tietää, kuinka menestyvä kumppanuusohjelmasi todella on. Jos aiot käyttää aikaa ohjelman kehittämiseen, haluat olla varma, että saat myös hyvän tuoton käyttämällesi ajalle. Kerää dataa, seuraa ja tee päätelmiä. Paranna sitten johtopäätösten perusteella kumppanuusohjelman ongelmakohtia.

  1. Tee sopimus

Kumppanuusohjelmaa varten kannattaa laatia sopimus, jossa on selkeästi määritelty kumppanien ja yrityksesi välillä sovitut asiat ja odotukset.

Kyseessä on rahan ja palveluiden vaihto, joten haluat olla varma, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet yhteistyön samalla tavalla. Provisiorakenteen hyvä puoli on se, että yleensä kummallakaan osapuolella ei juurikaan väärinkäytöksiä tapahdu.

Liity Domain247:n kumppanuusohjelmaan

Liittyessäsi Domain247:n kumppaniksi, pääset tarjoamaan asiakkaillesi luotettavia ja kotimaisia palvelinratkaisuja. Saat tarpeesi mukaan käyttöösi sekä perinteiset että nopeusoptimoidut WordPress-webhotellit.

Voit tienata Hosting-jälleenmyyjänä joko suosittelemalla palveluitamme tai ottamalla käyttöösi kokonaisen jälleenmyyntihotellin.

Domain247- kumppanuusohjelmaan liittyminen on vaivatonta. Täytä tietosi lyhyesti verkkosivuillamme, niin pääset aloittamaan ohjelmassamme.

Saat meiltä sähköpostitse tarvittavat tiedot, ohjeet ja materiaalit kumppanitilisi aktivointia varten. Pääset siis heti hyödyntämään ohjelmaa, ja myymään palveluitamme eteenpäin. Asiakaspalvelumme on aina tavoitettavissasi, 24/7.

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.

Jätä kommentti