ilmainen kuvapankki

Ilmainen kuvapankki vai maksulliset kuvapalvelut?

Visuaalisten elementtien, kuten kuvien tarve, tulee yleensä eteen vasta kun huomataan, että tietty projekti on kuvia vailla. Olipa kyseessä yrityksen uusi verkkosivusto, sosiaalisen median kanavat tai muut markkinointikampanjat, kuville on markkinoinnin ja viestinnän saralla jatkuvasti käyttöä. Ilmainen kuvapankki on helppo ja kustannustehokas valinta nopeaan tarpeeseen, mutta maksullisillakin kuvilla on omat hyvät puolensa. Lue lisää artikkelista.

Miten kuvapankkeja hyödynnetään?

Kuvapankkien kuvat ovat valokuvia, jotka ovat jo otettu, muokattu ja näin ollen valmiina käytettäväksi. Valokuvaaja luovuttaa kuvan kuvapankkiin yritysten hyödynnettäväksi, mikä tarkoittaa, että maksaessasi kuvapankin määrittämän summan, saat oikeuden käyttää kuvia laillisesti omissa projekteissasi.

Yksi suosituimmista lisenssityypeistä on royalty-free, joka antaa laajat käyttöoikeudet erittäin alhaisin kustannuksin.

Kuvapankit ovat käytännössä suuria digitaalisia luetteloita täynnä kuvia, joiden käytöstä voit maksaa suoraan verkossa, ja ladata ne kuvapankin verkkosivuilta. 

Kuvapankin sisältö ei rajoitu vain valokuviin, vaan voit löytää heidän varastostaan muitakin visuaalisia elementtejä, kuten: 

  • kuvia ja vektoritiedostoja
  • mallipohjia sosiaaliseen mediaan 
  • painomateriaalien suunnittelumalleja 
  • muokattavia infograafeja
  • piirroksia
  • videoklippejä ja
  • ääniraitoja 

Kuvapankkien kuvat edustavat erilaisia värimaailmoja ja teemoja. Pääset hakemaan erilaisia kuvavaihtoehtoja tarpeidesi mukaisilla avainsanoilla. Löydät tarjonnasta monipuolisia kuvia eri kohderyhmille, kuten vanhemmat ikäluokat tai milleniaalit tai tietyille aihepiireille, kuten perheet tai liiketoimintaan liittyvät kuvat, kaikki yhdestä paikasta.

Ilmainen kuvapankki sopii pienyritykselle

Ilmainen kuvapankki toimii kuvia hyödyntävän yrityksen kannalta samoin kuin maksullisetkin kuvapankit, mutta kuvia voi käyttää veloituksetta, kunhan lähde merkitään ehtojen mukaisesti. Ilmaiset kuvapankit ovatkin suosittuja varsinkin pienten yritysten keskuudessa. 

Ilmaisten kuvien käyttäminen on yksinkertainen tapa parantaa yrityksesi brändiä visuaalisin keinoin, ilman kustannuksia. Vältät kuvapankkien kuvilla tekijänoikeusrikkomukset, ja luot samalla uskottavan läsnäolon sosiaalisessa mediassa tai muissa markkinointikanavissa.

Useimmat ilmaiset kuvapankkikuvat ovat rojaltivapaita, ja vaikka rojaltivapaiden kuvien käyttövaatimukset voivat vaihdella, ne ovat yleensä paljon joustavampia kuin valokuvat, joilla on muun tyyppinen lisenssi. Kannattaa kuitenkin aina tarkistaa ilmaisten kuvien ehdot ennen niiden käyttöä.

5 x ilmainen kuvapankki

Ilmaisia kuvapankkeja on verkossa todella paljon. Näistä vaihtoehdoista on vaikea nostaa esiin tiettyä kuvapankkia, joka olisi ylivoimainen muihin verrattuna. Jotkut kuvapankit ovat keskittyneet tiettyihin teemoihin tai tarjoavat laajemmin visuaalista sisältöä kuvien lisäksi, joten sopivin kuvapankki tarpeisiisi löytyy tutustumalla tarjontaan. 

Jotkut kuvapankit edellyttävät rekisteröitymistä, ennen kuin pääset lataamaan korkealaatuisen kuvan itsellesi. Listasimme alle viisi suosittua ilmaista kuvapankkia.

  1. Pixabay
  2. Life of Pix
  3. Pexels
  4. NegativeSpace
  5. Picjumbo

Moni hyödyntää ilmaista kuvapankkia juuri sen vaivattomuuden ja kustannustehokkuuden takia. Tarjolla on korkealaatuisia kuvia, mutta yleisesti kuvat saattavat olla aika geneerisiä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kuvapankkien sisällöstä löytyisi juuri yrityksesi liiketoimintaa tukevia kuvia. Vältät tällöin omat kuvausjärjestelyt, ja valokuvaajien, mallien, rekvisiitan sekä mahdollisten lavasteiden kustannukset kokonaan, ja saat kuvat heti käyttöösi.

Missä kuvapankkikuvia voi hyödyntää?

Aika- tai budjettirajoituksista johtuen kuvapankkien kuvat ovat suosittu vaihtoehto yrityksen lukuisiin tarpeisiin. Voit käyttää kuvapankkien sisältöä kaikenlaisiin markkinoinnin ja liiketoiminnan tarkoituksiin: 

  • verkkosivuilla
  • sosiaalisen median kanavissa
  • kampanjaviestinnässä
  • uutiskirjeissä  

Kuvapankkikuvat toimivat joissakin tapauksissa hyvin myös toimituksellisessa työssä, kuten erilaisissa julkaisuissa ja kirjojen kuvituksessa. Edelleen kannattaa muistaa, että kuvien käyttöoikeus vaihtelee, joten se on aina hyvä tarkistaa ennen kuvan lunastamista.

Kuvapankista lunastettujen kuvien muokkaamisessa ei ole mitään luovia rajoituksia. Voit tarvittaessa poistaa tai vaihtaa taustan, muuttaa kokoa, vaihtaa värisävyjä tai rajata kuvan tarpeidesi mukaan. 

Kuvapankkikuvien muokkaaminen enemmän brändisi mukaiseksi, on monesti nopea vaihtoehto, kun yrityksen markkinoinnin tueksi kaivataan visuaalisia elementtejä.

Oman kuvauksen järjestäminen takaa brändin mukaisen kuvamaailman

Mikäli yrityksellä on tunnistettava visuaalinen ilme tai sellainen halutaan luoda, on suosittua järjestää kuvaukset, tehtävään valitun valokuvaajan kanssa. 

Kuvauksen ajoittaminen, järjestäminen ja toteuttaminen on aikaa vievää ja kalliimpi vaihtoehto kuin esimerkiksi ilmaisen kuvapankin käyttö, mutta pääset itse vaikuttamaan kuvamaailman visuaaliseen ilmeeseen. 

Kuvauksissa voi olla monta eri teemaa, jotta kuvia voidaan hyödyntää useissa eri tilanteissa, kuten: 

  • rekrytointi- ja brändiviestinnässä
  • markkinoinnissa
  • asiakasviestinnässä
  • kampanjoissa
  • jne.

Omien kuvauksien myötä pääset hyödyntämään myös omaa henkilöstösi kuvauksellisuutta ja aitoutta, sillä mikään ei ole suositeltavampaa kuin omien työntekijöiden tuominen esimerkiksi rekrytointimarkkinoinnin kuvamaailmaan tai yrityksen verkkosivuille.

Oman henkilöstön tai yrityksen toimitilojen vilahtaminen kuvissa antaa helposti lähestyttävän kuvan yrityksestä. Yhteydenoton kynnys laskee, kun yritys “ tuntuu tutulta” sen viestimän kuvamaailman kautta.

Hyvät kuvat ovat hyvää markkinointia

Markkinoinnissa on kyse mielikuvien luomisesta ja palveluiden tai tuotteiden arvon näyttämisestä potentiaaliselle asiakkaalle. Yrityksen ilmeen mukainen, selkeä ja yhtenäinen kuvamaailma auttavat yritystä kertomaan laadusta ja arvoista sekä yrityksen tarinasta. Tunnistettavan kuvamaailman avulla brändin tunnettuutta on helpompi kasvattaa. 

Kuvat herättävät mielikuvituksen, ja auttavat ymmärtämään kontekstia ilman, että meidän tarvitsee lukea suuria määriä tekstiä. Verkossa surffataan yhä enemmän mobiililaitteilla, joten tekstiä tukevat, hyvät markkinointikuvat ovat tärkeämpiä kuin koskaan ennen. Ne sitouttavat käyttäjiä yrityksen viestintään.

  • Asianmukaisia ​​kuvia sisältävien artikkelien katselukerrat ovat yleensä suuremmat kuin ilman kuvia.
  • Kuvia sisältävä tiedote saa monesti enemmän katselukertoja verkossa kuin esimerkiksi pelkkä tekstiviesti.
  • Verkkohakua hyödyntävät kuluttajat ottavat herkemmin yhteyttä yritykseen, joka kertoo tekemisestään ja palveluistaan myös kuvin.
  • Tutkimusten mukaan verkkokauppasivustojen asiakkaat kertovat, että tuotekuva on erittäin tärkeä ostopäätöstä tehdessä.

Kiinnitä asiakkaidesi huomio – ja pidä se

Hyvät markkinointikuvat todistetusti siis houkuttelevat yleisöäsi paremmin kuin pelkkä teksti, varsinkin jos kuvat on kohdennettu tavoittelemallesi kohderyhmälle. Ensikontakti on yleensä mobiiliselailussa todella lyhyt, joten pidä huoli, että markkinointimateriaali on hyvin suunniteltu, ja antaa selkeän käsityksen tarjonnastasi.

Kuvien käyttäminen johdonmukaisesti, brändistäsi viestien, auttaa luomaan yhtenäisempää viestiä kaikissa kanavissa. Visuaalisen ilmeen eri muotojen toistuessa yksittäisissä dokumenteissa, esitteissä, digitaalisissa materiaaleissa tai messuosastolla, potentiaalinen asiakas tunnistaa sinut helpommin kilpailijoiden joukosta.

Brändin rakentaminen visuaalisin keinoin

Tuhansia viestejä ladataan sosiaalisen median sivustoille päivittäin. Kun käytät sisällössä korkealaatuisia kuvia, erotut joukosta, ja myös hakukoneet pitävät hyvästä laadusta. 

Visuaalisten elementtien käyttö ei tarjoa ainoastaan estetiikkaa, vaan parhaimmillaan ne selkeyttävät tekstin rakennetta, korostavat tekstin tärkeimpiä viestejä, ja luovat yrityksen arvomaailmaa tukevia mielleyhtymiä asiakkaiden mielessä. 

Olipa ratkaisusi ilmainen kuvapankki tai maksulliset kuvat kuvapankista tai kuvauksista, kuvat tarjoavat tarvittavaa tehoa brändin rakentamiseen sekä uskottavuutesi ja identiteetin luomiseen. Johdonmukaiset, osuvilla kuvilla varustetut viestit vetoavat kohderyhmääsi, houkuttelevat uusia asiakkaita tutkimaan palveluita tai tuotteita, ja saavat vanhat asiakkaat palaamaan yhä uudestaan.

Kuvapankkien etuna on se, että saat tarvitsemasi kuvat heti, ilman, että sinun tarvitsee järjestää varsinaista kuvausta, jonka jälkeen yritys valitsee sopivimmat kuvat, ja valokuvaaja muokkaa ja lataa ne käytettäväksi, sopimuksen mukaan.

Omien kuvauksien kautta tuot henkilöstösi ja yrityksesi erityispiirteet näkyvämmin esiin, ja saat luotua juuri visiosi mukaisen kuvamaailman, joka tukee tarkasti brändiäsi. 

Useimmat yritykset hyödyntävät sujuvasti sekä maksullisia kuvapalveluita että ilmaisia kuvapankkeja, tilanteen ja tarpeen mukaan. Tärkeintä on, että jokaisen tarpeen kohdalla ei vaihtoehtoja tarvitse alkaa kartoittamaan aina alusta, vaan luotettavat palvelut ovat tiedossa ja käytössä aina kuvatarpeen ilmaantuessa.

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.

Jätä kommentti