mobiilioptimointi

Mobiilioptimointi – miksi mobile first?

Yhä useampi vierailee verkossa mobiililaitteella, joten sivuston mobiilioptimointi on nykyään yksi tärkeimmistä huomioitavista asioista verkkosivustoa suunniteltaessa. Monille onkin jo itsestäänselvyys suunnitella sivut täysin mobiililähtöisesti (mobile first), koska mobiilikäyttäjät ovat usean yrityksen kohderyhmässä se suurin käyttäjäryhmä. Tässä artikkelissa kerromme sivujen mobiilioptimoinnista, sen kautta tulevista hyödyistä sekä mistä optimointi on hyvä aloittaa.

Suurin osa verkossa surffailijoista käyttää mobiililaitetta

Vuonna 2022 suurin osa Suomen internet-liikenteestä muodostuu mobiilikäyttäjien surffailusta ja shoppailusta. Tarkemmin sanottuna, kännykkää päätelaitteena käyttävien osuus on nykyään jo noin 60 %

Kun lisäksi huomioidaan se, että verkkokauppa on vallannut yhä vahvemman jalansijan kaikenikäisten ostajien joukossa, ei sivuston mobiilioptimointia kannata enää sivuuttaa, sillä ostoksia tehdään mobiilisti joka päivä.

Mikäli puhelimellaan ostoksia tekevä käyttäjä ei pysty kätevästi hoitamaan ostoksiaan, selailemaan valikoita, lisäämään tuotteita ostoskoriin tai maksamaan, jää monta ostotapahtumaa tekemättä. Huonon käyttäjäkokemuksen takia jäävät myös monet blogit lukematta, ja tiedot verkkosivuilta saamatta. 

Näkyvyydestä kilpaillaan verkossa sekä kansallisesti että kansainvälisesti, hyvä käyttökokemus on minkä tahansa verkkosivuston menestymisen edellytys.

Mobiiliystävällinen vai mobiilioptimoitu sivusto?

Mitä eroa mobiiliystävällisellä ja mobiilioptimoidulla sivustolla sitten on? Mobiiliystävällinen verkkosivusto näkyy tarkasti pienemmilläkin näytöillä. Se näyttää yleensä sivuston pienemmältä versiolta, mutta se ei välttämättä aina toimi täydellisesti kosketusnäytöllisissä tableteissa. 

Mobiiliystävällisillä verkkosivustoilla voit hyödyntää myös ominaisuuksia, kuten puhelinnumeroista suoraan soittamisen tai sähköpostiosoitteesta siirtymisen suoraan viestin lähettämiseen puhelimen kautta. Mobiiliystävällinen sivusto auttaa siis varmistamaan, että sivustosi toimii hyvin mobiililaitteissa, mutta mobiilioptimointi vie käyttömukavuuden askeleen pidemmälle. 

Responsiiviset verkkosivut mukautuvat käyttöympäristön mukaan

Mobiilioptimoitu sivusto muotoilee itsensä uudelleen mobiililaitteita varten. Se ei ainoastaan varmista, että sivusto näkyy hyvin ja tarkasti pienillä näytöillä, mobiilioptimoitu sivusto on myös käyttäjilleen paljon helpompi navigoida. Se muotoilee sisällön uudelleen, näyttää suuremmat navigointipainikkeet, ja optimoi kuvat näytön koon mukaisesti.

Tällaiset responsiivisiksi kutsutut verkkosivut osaavat tuoda sisällön esiin katselijan näytön koon mukaisesti. Tämä lisää käyttömukavuutta, sillä sisältö esiintyy aina sopivan levyisenä ja miellyttävällä lukukoolla. Myös esimerkiksi navigaatiovalikko sijoittuu käyttöympäristönsä mukaisesti.

Käyttäjä voidaan myös ohjata automaattisesti mobiiliversioon, mikäli versio on rakennettu kokonaan omaksi kokonaisuudeksi. Rakenne ja sisältö saattaa poiketa hyvinkin paljon pöytäkoneelle luodusta versiosta. Responsiivinen sivusto on kuitenkin toteutus- ja käyttökustannuksiltaan edullisempi, ja siten monelle varteenotettavampi vaihtoehto kuin jokaiselle eri laitteelle rakennettu oma kokonaisuus. 

Mobiilioptimoinnin hyödyt

Mobiilioptimointi tuo hyötyjä sekä käyttäjille että sivuston kautta tehtävälle liiketoiminnalle.

Parannat verkkosivujen nopeutta

Kun optimoit verkkosivustosi vastaamaan mobiilistandardeja, verkkosivustosi latautuu nopeammin, ja takaa siten mobiilikäyttäjälle sujuvamman kokemuksen. Verkossa kaiken tulisi tapahtua nopeasti, sillä laajan tarjonnan vuoksi käyttäjät siirtyvät nopeasti eteenpäin, mikäli sivusto on hidas. Parantamalla sivustosi nopeutta, pidät siis todennäköisemmin vierailijat sivustolla pidempään.

Lisäät käyttäjien sitoutumista

Mobiilioptimoidulla verkkosivustolla vietetään enemmän aikaa. Kun sisällön selaaminen on tehty mukavaksi, kannustaa se tiedon etsimiseen ja toimimiseen sivustolla. Kävijät voivat myös olla vuorovaikutuksessa sivustosi kanssa, joko tykkäämällä sisällöstä, klikkaamalla toimintakehotuksia tai osallistumalla keskusteluihin.

Pidennät verkkosivuillasi käytettyä aikaa

Vaikka vierailijoita sivuilta löytyy, on sivustolla vietetty aika varsinaista valuuttaa verkossa. Mitä kauemmin kävijä viipyy verkkosivustollasi, sitä todennäköisemmin hänestä tulee asiakkaasi. Mitä helpommin käyttäjä voi navigoida mobiilioptimoidulla verkkosivustollasi, sitä pidempään hän jatkaa selailuaan.

Parannat latausnopeutta

Kun et ole optimoinut verkkosivustoasi mobiililaitteille, sivustosi latautuminen mobiililaitteella voi sujua turhan hitaasti tai optimoimaton sivustosi ei välttämättä näy ollenkaan.

Verkkokäyttäjät ovat kärsimättömiä, sillä sivustoja on paljon. He valitsevat sivun, jolla viihtyy, ja jolla on sujuvaa toimia. 

Tehostat hakukoneoptimointiasi

Hakukoneoptimointi (SEO) on itsessään oma monilukuinen tarinansa, mutta mainittava on, että mobiilioptimointi parantaa myös verkkosivustosi sijoitusta Google-hauissa.

Tavoitat laajemman kohderyhmän

Mobiilikäytön vain lisääntyessä, avaat itsesi paremmin isolle kohderyhmälle, joka mieluummin selaa Internetiä mobiililaitteillaan.

Parempi tavoitettavuus tarkoittaa, että esittelet yrityksesi useammalle käyttäjälle, ja pääset sitouttamaan heidät yrityksesi sisällön pariin sekä houkuttelemaan heitä asiakkaiksi. 

Responsiiviset sivut – helppo navigointi kaikilla laitteilla

Kätevin tapa aloittaa sivustosi optimointi mobiililaitteille, on valita responsiiviset verkkosivut. Useimmat käytetyimmät julkaisuohjelmat, kuten WordPress, tukevat responsiivisuutta. 

Responsiiviset verkkosivustot esittelevät sivuston aina näytön kokoon soveltuvalla tavalla. Esimerkiksi hampurilaisikoni tulee usein näkyviin yläpalkin sijaan, ja kuvat pienentyvät. Rakenne muuttuu näytön mukaan niin, ettei sivua tarvitse vierittää sivusuunnassa.

Responsiivisesti suunniteltu verkkosivusto näyttää houkuttelevalta, ja on navigoitavissa kaikille käyttäjille, mikä on ensimmäinen askel kohti parempaa käytettävyyttä mobiilivierailijan kannalta katsottuna.

Mobiilioptimointi on asiakkaan kuuntelua 

Kun päätät parantaa verkkosivustosi käytettävyyttä, on hyvä aloittaa tietoon pohjautuvilla suunnitelmilla. Selvitä, kuinka asiakkaat ovat tällä hetkellä vuorovaikutuksessa sivustosi kanssa. Tämä tarkoittaa analytiikan tarkastelua, ja sen selvittämistä, millainen sitoutuneisuus on esimerkiksi mobiili- ja työpöytäkäyttäjien osalta.

Analytics saattaa paljastaa korkeamman poistumisprosentin mobiilikävijöiden keskuudessa tai vähemmän sivustolla vietettyä aikaa. Nämä ovat selkeitä merkkejä siitä, että mobiilisti käyttökokemus on heikompi. Jos tiedot viittaavat tähän suuntaan, paras vaihtoehto on kysyä asiakkailta, mistä he sivustossasi pitävät ja mistä eivät, ja aloittaa kriittisimpien ongelmien korjaamisesta.

Mobiilioptimointi – mistä aloittaa?

Asiakaspalautteen lisäksi on hyvä aloittaa verkkosivun parantaminen testaamalla itse sivuston käyttöä usealla eri laitteella.

Siirry sivustolle omalla älypuhelimella tai tabletilla, ja katso miltä sivusto näyttää ja tuntuu. Näin saat käsityksen latausajoista, ja siitä, kuinka hyvin suunnittelu toimii pienemmällä näytöllä. Kiinnitä huomiota siihen, onko sisältö edelleen luettavissa, ja onko navigointi helppokäyttöinen.

Valitse responsiivisuus

Yksi WordPressin suurimmista eduista on, että responsiivisen verkkosivuston luominen sisällönhallintajärjestelmän avulla on melko helppoa. Itse asiassa nykyään on vaikeampaa luoda verkkosivustoa, joka ei ole responsiivinen. Niin kauan kuin valitset laajennukset ja teemat hyvin, on sivustosi lähtökohtaisesti jo hyvässä kunnossa.

Responsiivisen sivuston tärkeimpiä ominaisuuksia on elementtien piilotus. Esimerkiksi tietyt kuvat ja tekstit voidaan määrittää näkymään vain pöytäkoneella, elementin hävitessä näkyvistä kännykän pienellä ruudulla katsottaessa. 

WordPressin suosituimmat teemat on kehitetty mobiiliystävällisyyttä ajatellen. Pelkästään oikean teeman valitseminen voi siis säästää paljon aikaa ja vaivaa.

Paranna sivustosi latausaikoja

Verkkosivustojen nopeudet ovat erityisen tärkeitä mobiilimaailmassa. Sivuston optimointi nopeuden vuoksi ei ainoastaan auta sinua pitämään poistumisprosenttia alhaisena, vaan se voi myös parantaa käyttäjien kokemusta sivustostasi ylipäänsä.

Pakkaa kuvat

Suuret kuvatiedostot ovat usein syyllisiä hitaisiin latausaikoihin. Kompressoimalla kuvat voit pienentää niiden kokoa vaikuttamatta niiden laatuun. On olemassa useita ilmaisia ja maksullisia ohjelmia, jotka auttavat sinua urakassa.

Pidä kaikki sivuston osat ajan tasalla

Vanhentuneiden ohjelmistojen käyttäminen ei ainoastaan houkuttele tietoturvaongelmia, vaan estää myös sivustoa toimimasta tehokkaasti. Voit välttää nämä ongelmat pitämällä laajennukset, teemat ja sisällönhallintajärjestelmän ajan tasalla.

Valitse luotettava hostingpalvelu

Hyvä hostingpalvelu on avain verkkosivusi toimimiseen ja hyvään käyttökokemukseen. Tosiasia on, että jos valitset hostingpalvelun, joka ei tarjoa tarvitsemaasi nopeutta ja resursseja, mikään sinun tekemäsi työ sivustosi eteen ei tuota toivomaasi tulosta.

Hostingpalvelu merkitsee paljon, kun puhutaan sivustosi suorituskyvystä, ja kun kyseessä on mobiilioptimointi, nopeus on entistä tärkeämpää. Tämän vuoksi kannattaa valita palveluntarjoaja, joka voi taata korkean suorituskyvyn, ja jonka palvelupaketit joustavat aina tarpeesi mukaan.

Artikkelin on julkaissut kotimainen Domain247-hostingpalvelu, josta löydät sopivan webhotellin itsellesi olet sitten harrastaja, bloggaaja tai yrittäjä. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita muun muassa rahoituksen ja perinnän parissa.

Jätä kommentti